První článek na mém blogu se pomalu začíná v komentářích zvrhávat. "Proč jsou signály.cz jako fejsbůk?" Jsou? Nejsou? Kam by měly jít?


Než se dostaneme k nějakým konkrétnějším otázkam, nastíním jeden základní bod:

Design patterns

Česky: návrhové vzory. Jedná se o velmi často používaný termín v programování - pokud programujete nějaký kód, design patterns vám radí, jak to navhrnout tak, aby to byla rozšiřitelné, udržovatelné, testovatelné a srozumitelné. Jedna se o "dobře míněné rady". Je to tak zásadní, že na to vychází plno knih. Česká Wikipedia poskytuje vcelku rozumně obsáhlý popis.

Proč se inspirovat návrhovým vzorem: především proto, že někdo už to kolo před vámi vymyslel. Někdo už strávil mnoho hodin nad řešením daného problému. Představte si to jako vykrajovátka na perníčky. Neznamená to, že takto bude přesně ten perníček vypadat - ve výsledku jsou všechny originální, ale dává to vašemu dílu koncept.

Kromě vyhnutí se "fejlům" mají ale návrhové vzory další výhodu: "rozpoznatelnost" mezi programátory. Je mnohem lepší udržovat cizí kód, který se řídí návrhovým vzorem, než se snažit rozpoznat individuální výtvor. Pokud děláte perníčky podle šablony, vaše děti tak mnohem rychle poznají o jaký tvar se jedná, než kdyby jste (poprvé) v životě zkoušeli nějaký nový tvar.


Jsou signály.cz jako fejsbůk?

Ano. I ne. Signály.cz jsou určitě fejsbůku podobné. Proč? Protože se snaží dodržovat oveřené design patterns. Co je takový design pattern v konceptu webu, respektive sociální sítě?

  • logo je vlevo nahoře,
  • v hlavičce je vyhledávání,
  • menu je vlevo,
  • možnosti nastavení soukromí,
  • chat,

a mnoho dalšího. Proč se snažíme dodržovat něco podobného? Je to z mnoha důvodu:

  • Jednoduchost a intuivnost: uživatel, který přijde k nám na web a ztratí se, tak se sem už nikdy nevrátí. Pokud neumíte něco ovládat, pak to pro vás ztrácí cenu. K čemu mít doma pračku, když ji neumíte zapnout. Proto se dnes zapínání praček tolik podobá - abyste to uměli. To stejné platí pro mobilní telefony, žehličky, sporáky apod. Nikdo si prostě netroufne tvrdit, že výrobce sporáků okopíroval spouštěče plynu - je to prostě standard - design pattern.
  • "Fyzikální zákonitosti" - je prokázáno, že některé věci jsou pro nás prostě více přirozené. Je změřeno, že člověk začíná stránku číst vlevo nahoře - proto je logo tam - kvuli rychlé identifikaci. (To platí pro nás Evropany, v Asii je to samozřejmě naopak). Je změřeno, že si člověk podvědomě vybírá raděj zakulacené věci, než ostré - proto tolik webů má zakulacené rohy u různych prvků. Některé věci se dělají proto, že jsou přirozené.
  • Zvyk - je to trochu podobné prvnímu bodu. Některé věci se dělají proto, že uživatelé jsou na to zvyklí. Není to jednoduché, není to intuitivní, ale pokud tento zvyk porušíte, dostanete uživatele do jeho diskomfortní zóny. A to jako tvůrce webu nechcete. Příklad? Třeba způsob přihlašování. Ony by existovaly alternativní metody přihlašování, ale uživatelé jsou prostě zvyklí na jméno a heslo. A existuje plno dalších drobností.

Jsou tedy signály.cz fejsbůku podobné? Ano, protože používají mnoho stejných design patterns a zvyklostí jako on. Nicméně to neznamená, že jej kopírují. Používají je i jiní.  To jakoby Atlas osočoval Seznam, že okopíroval jak vypadá e-mailové rozhraní. Hm. Je to prostě design pattern.


Co si přejí uživatelé

Minulý rok jsme udělali v rámci DSM průzkum - účastníci dostali dotazníky a vyplňovali různé věci o signály.cz. Jedním z bodů bylo vyplnění jejich přání a funkcí, které jim na signály.cz chybí. Většina toho, co respondenti vyplnili, je již dostupna na fejsbůku, nebo je to jen přejmenovaná a podobná funkcionalita. Jsou to přání od přidání fotky na svou nástěnku, až po vylepšení chatu, likování komentářů, posílání příloh, společenství podobě jako na fejsbůku apod. Jsou tam samožřejmě i nepodobná. Nechceme vypadat jako fejsbůk, ale rozhodně nechceme, aby uživatele byli nespokojeni. Seznam přání si můžete přečít i zde: v rámci soutěže o lístky na festival United jste psali, co vám chybí.


Proč signály.cz nejsou jako fejsbůk

Máme obsah, který je unikátní. Máme vás, skvělé blogery, kteří píšete o věcěch, které si na fejsbůku nepřečtete. Máme zde unikátní křesťanský obsah tvořený redakcí. Máme tu seznam křesťanských akcí. Obsah - to je to, co tvoří signály.cz unikátními. A potřebujeme vaši pomoc. Musíte obsah tvořit s námi. Signály.cz jsou vaše. Není to hlasná trouba církevních autorit, je to hlasná trouba nás běžných křesťanů. My zde píšeme jak žijeme svou víru, my zde o ní živě diskutejeme.

Zároveň je tu určitě prostor, abychom v tom byli lepší. Unikátní obsah je vždycky žádanější. Pokud DCM svoji činnost budou propagovat jen na fejbůku, je nám jasné, že budete mít o důvod měné přijít na své signály.cz. Připojte se a poproste své DCM, aby více žilo se signály.cz.


Jak pomoci

  1. Prosím, živě diskutejte (zde pod článkem i jinde), jaké signály.cz chcete. Co vám chybí, co se vám nelíbí?
  2. Nabídněte svůj čas - chybí nám programátoři - v jednom se to stíhat nedá.
  3. Nabídněte svůj čas - chybí nám redaktoři.
  4. Nabídněte svůj čas - chybí nám propagátoři na DSM - v jednom se to taky stíhat nedá ;).
  5. Modlete se za signály.cz.